طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری خوشمزه و مخصوص

طرز تهیه قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی آبادانی با ماهی قزل پاکستانی راز خوشمزگی قلیه ماهی خورش قلیه ماهی مجلسی با گوجه فرنگی

قلیه ماهی از غذاهای بسیار معروف و پرطرفدار استان های جنوبی کشورمان است که به دلیل محبوبیتی که دارد تقریبا در تمام کشور شناخته شده می باشد. این غذای خوشمزه از معروف ترین غذاهای استان بوشهر است که با ماهی های بسیار متنوعی تهیه می شود. البته بهترین نوع ماهی برای تهیه قلیه ماهی، استفاده از ماهی های جنوبی است، چون ماهی های جنوبی بافتی منسجم و یکدست دارند و بر خلاف ماهی های شمالی درون خورش له نمی شوند، برای مشاهده آموزش طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه در ادامه با وبلاگ دنیای من و اینترنت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • فیله ماهی ۴ تکه
  • پیاز ۲ عدد
  • تمبر هندی ۲۰۰ گرم
  • سیر ۶ حبه
  • گشنیز ۳۰۰ گرم
  • شنبلیله ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت قلیه ماهی

مرحله اول

برای تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مخصوص ابتدا قطعات ماهی را تمیز می کنیم سپس روی دو سمت ماهی ها مقداری نمک و فلفل سیاه می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. در ادامه گشنیز و شنبلیله را پس از پاک کردن می شوییم.

مرحله دوم

سپس آبکشی می کنیم، در ادامه گشنیز و شنبلیله را  به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و شفاف شود.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در ادامه سیرها را به صورت خیلی ریز خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم. سیر را خیلی زیاد نباید تفت داد چون سریع می سوزد.

مرحله چهارم

پس از اینکه سیر هم کمی تفت دادیم گشنیز و شنبلیله خرد شده را اضافه می کنیم و خوب سرخ می کنیم تا رنگشان کمی تغییر کند و تیره تر شود. در ادامه سبزیجات را خوب تفت می دهیم تا آب بیندازند و آبشان تبخیر شود.

مرحله پنجم

در این مرحله نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزیجات به طور کامل پخته شوند. در ادامه پس از ۱۵ دقیقه تمرهندی را با ۱ لیوان آب مخلوط می کنیم تا رقیق شود، سپس آنرا به طور کامل صاف می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله تمرهندی را به همراه ۲ لیوان آب جوش دیگر به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. در صورتی که تمرهندی در دسترس ندارید می توانید از رب انار ترش هم برای تهیه این خورش استفاده کنید.

مرحله هفتم

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت قلیه ماهی ، قطعات ماهی را با مقداری روغن تفت می دهیم تا حالت ظاهری خود را حفظ کنند سپس به خورش اضافه می کنیم. پس از اینکه خورش روغن انداخت و جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی با تن ماهی

اگر طعم ماهی تازه را دوست ندارید می توانید از تن ماهی برای تهیه این خورش جنوبی استفاده کنید. با این روش خورش شما خیلی سریع تر هم آماده می شود. تن ماهی را می توانید در پایان پخت خورش یا اینکه پس از کشیدن خورش در خورش خورش به آن اضافه کنید.

مطالب پیشنهادی

طرز تهیه فرنی نشاسته شیرازی بدون شیر , فرنی مجلسی با آرد برنج برای 8 نفر ,  فرنی دونفره برای نوزاد با شیر گاو

فرنی یکی از غذاهای سبک و بسیار خوشمزه ایرانی است که بیشتر در مناسبت های خاص مثل ماه مبارک رمضان طبخ می شود. البته فرنی به طور معمول برای کسانی که معده ضعیف دارند، مانند نوزادان پخته می شودف ولی در ماه مبارک رمضان به صورت مجلسی تر برای سفره های افطاری و سحری طبخ می شود. در تهیه فرنی به سلیقه خود می توانیم از انواع مغزیجات نیز استفاده کنیم که باعث می شود در پایان فرنی مجلسی تر و مقوی تری داشته باشیم، برای مشاهده آموزش طرز تهیه فرنی در ادامه با مطلب ( طرز تهیه فرنی برای نوزاد با آرد برنج ) همراه باشید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی برای 2 نفر مرحله به مرحله پیتزایی سوخاری قلقلی شیرازی زعفران پنیر پیتزا شکم پر  ماست 5 نفر

کوکو سیب زمینی یکی از انواع غذاهای بسیار پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. محبوبیت بیش از حد کوکو سیب زمینی ۲ دلیل اصلی دارد که یکی از این دلایل این است که این غذا خیلی سریع آماده می شود و مواد غذایی خاصی هم نیاز ندارد؛ دلیل دو این است که با اینکه کوکو سیب زمینی با مواد غذایی ساده ای درست می شود ولی خیلی خوشمزه و خوش طعم است. جالب است بدانید همین محبوبیت و طعم عالی باعث شده است که کوکو سیب زمینی در منوی بعضی رستوان ها جا باز کند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با با مطلب ( طرز تهیه کوکو سیب زمینی جواد جوادی ) همراه باشید.

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر

چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به این دلیل می گوییم غذای مجلسی خاص، چون چلوگوشت از غذاهای گران قیمت محسوب می شود و فقط در مجالس مهم مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه را می توانیم به سلیقه خود با گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی تهیه کنیم. البته همانطور که مطمئنا می دانید چلو گوشت درست شده با گوشت گوسفندی خوشمزه تر و لذیذتر می باشد و به همین دلیل این غذا معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه چلو گوشت در ادامه با مطلب ( طرز تهیه چلو گوشت خوشمزه به روش رستورانی ) همراه باشید.

نظرات