طرز تهیه شیرینی دادلی با پیمانه به روش معصومه رسولی

طرز تهیه شیرینی دادلی

طرز تهیه شیرینی دادلی با پیمانه تابه ای معصومه رسولی آشپزخانه کوچک من خانم گلاور حکیمیه xvc jidi advdkd nhngd

شیرینی دادلی یکی از انواع شیرینی ها خوشمزه و فانتزی است که معمولا برای عید نوروز تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ دنیای من و اینترنت همراه باشید.


مواد لازم:


کره ۱۰۰ گرم

آرد ۳۰۰ گرم

پودر قند ۹۰ گرم

زرده تخم مرغ یک عدد

روغن صاف ۸۰ گرم

وانیل مقداری


طرز تهیه:


همه‌ی مواد را باهم با همزن خوب مخلوط می‌کنیم اول با دنده‌ی یک بعدش دنده دو که خوب پوک بشه بعد خمیرمونو داخل یخچال می‌زاریم به مدت 3 ساعت استراحت کنه این کار باعث میشه ترک نخوره.

بعد خمیرو دوباره با همزن چنددور می‌زنیم تا نرم شه بعدش بادست چونه‌های کوچیک درست می‌کنیم و بعدش می‌چینیم داخل سینی فر البته بافاصله، وسطش را با انگشت یا دسته قلم مو که خیلی مناسب این کاره گود یا چاله ایجاد می‌کنیم با ماسوره ریز هم می‌تونیم سوراخ کنیم.


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی المانی مربایی انگشتی با زرده به روش شف طیبه


که بعد از پخته شدن بتونیم ژله یا مارمالاد بریزیم. حالا سینی رو می‌ذاریم.

داخل فر با درجه 160حدود 20 دقیقه. درجه فرها متفاوته شما زودتر سربزنید که نسوزه و زحمتتون هدر بره بعد از در آوردن از فر خنک که شد به سلیقه‌ی خودمون تزئین یا روکاری می‌کنیم و وسطش را ژله رنگی یا بریلو یا مارمالاد می‌زنیم و نوش جون می‌کنیم.

مواد لازم شیرینی دادلی
روغن صاف۸۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
پودر قند۹۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
آرد قنادی۳۰۰ گرم
پودر هل¼ قاشق چایخوری
شکلات تخته ای۵۰ گرم

دستور پخت شیرینی دادلی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی دادلی خوشمزه ابتدا کره را از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود، سپس کره را به همراه پودر قند و روغن داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به اندازه ای مخلوط می کنیم که پوک شود، سپس زرده تخم مرغ را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله پودر هل را نیز اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شوند. پس از اینکه خمیر جمع شد، روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند.

مرحله سوم

در صورتی که زمان کافی نداشته باشیم می توانیم مرحله استراحت خمیر در یخچال را حذف کنیم، البته قرار دادن خمیر در یخچال باعث می شود که شیرینی ها پس از پخت ترک بر ندارند و در نتیجه ظاهر زیباتری داشته باشند.


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی ساوارین کنجدی فرانسوی


مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر استارحت کرد انرا با نوک انگشتان کمی ورز می دهیم تا نرمتر شودف البته توجه داشته باشید که ورز دادن زیاد خمیر باعث می شود که روغن پس بدهد که این عمل در نتیجه باعث خشک شدن شیرینی ها پس از پخت می شود.

مرحله پنجم

در این مرحله با دست چونه های بسیار کوچک اندازه فندق درشت می گیریم و با فاصله داخلی سینی می چینیم، سپس وسط شیرینی ها را با یک شی گرد مثل نی نوشابه گود می کنیم (در صورتی که قالب داشته باشیم کار راحت تر می شود)

مرحله ششم

ما برای تهیه این شیرینی از قالب گل استفاده کردیم که خودش وسط شیرینی چال ایجاد می کرد. پس از اینکه قالب زدن شیرینی ها به پایان رسید فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس سینی فر را در طبقه وسط قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حدود ۲۰ دقیقه زمان برای پخت شیرینی ها نیاز است، پس از اینکه شیرینی ها پختند، اجازه می دهیم به طور کامل خنک شوند سپس آنها را جمع می کنیم. حالا شکلات تخته ای را به همراه کمی روغن مایع به روش بن ماری ذوب می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه شکلات ذوب شد، آنرا داخل یک قیب یک بار مصرف می ریزیم و حفره وسط شیرینی ها را پر می کنیم و اجازه می دهیم شکلات سفت شود. در پایان شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و در یخچال نگهداری می کنیم.


مواد لازم:

کره: 50 گرم

روغن جامد: 40 گرم

پودر قند: 50 گرم

آرد سفید: 125 گرم

آرد نخودچی: 25 گرم

زرده تخم مرغ: یک عدد

ژله بریلو: به مقدار نیاز

زنجبیل: به مقدار نیاز


طرز تهیه شیرینی دادلی

1. ابتدا به ظرف حاوی کره و روغن جامد پودر قند را اضافه می کنیم سپس همزن را روی دور تند قرار داده و آنقدر هم می زنیم تا مواد پوک شده و به شکل کرم درآید.


2. سپس زنجبیل و زرده تخم مرغ را به مواد اضافه نموده و با همزن مجدد هم بزنید.


3. آرد سفید و نخودچی را الک کنید(سه بار)  و به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.


دستورالعمل تهیه شیرینی دادلی


4. خمیر آماده شده را درون سلفون بپیچید و سپس در یخچال به مدت سه ساعت قرار دهید تا استراحت کند و هنگام پخت ترک نزند.


5. بعد از استراحت خمیر در یخچال، آن را بیرون آورده و اندکی ورز دهید. سپس از خمیر به اندازه یک گردو جدا کرده و گرد کنید و درون سینی چرب و آردپاشی شده فر، با فاصله قرار دهید. با انگشت وسط خمیرها حفره ایجاد کنید. این عمل را تا پر شدن سینی ادامه دهید.


همچنین ببینید : طرز تهیه نان چایی قزوین خانم گل آور بدون فر خانگی سنتی


6. در این مرحله از طرز تهیه شیرینی دادلی سینی را داخل فر به مدت 20 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا شیرینی ها بپزند.


7. بعد از اینکه شیرینی پخت، صبر کنید تا خنک شود؛ سپس از سینی جدا کنید.


8. بعد از خنک شدن شیرینی ها داخل حفره وسط آن ها را با ژل بریلو ، مارمالدا، ژله های رنگی و یا شکلات بن ماری شده پر کنید.


9. مرحله پایانی. شیرینی خوشمزه و خوش قیافه دادلی آماده شد. می توانید آن را در ظرف مخصوص پذیرایی قرار داده و در کنار مهمانانتان از خوردن آن لذت ببرید.


نکته های شیرینی دادلی

اول اینکه همه‌ی مواد را می‌تونین با هم بریزین داخل همزن هم می‌تونین روغن و خاکه قند را اول بریزین تا کاملا پوک بشه بعد آردو اضافه کنین بعد زرده رو.

می‌تونید بجای روغن صاف قنادی کلا از مارگارین استفاده کنید.

دوم اینکه اگه خمیرتون بعد از گرد کردن ترک میخوره علتش اینه که خوب قل نمیدین خمیر را تو دستتون یا اینکه وسط خمیرو دیر گود می‌کنین. به محض اینکه یک سینی قل دادین سریع وسطش را گود کنین .

سوم اینکه ارده این خمیرو به سلیقه خود 200 گرم هم می‌تونین اضافه کنین .

از رنگ زرد هم می‌تونین استفاده کنین واسه خوشمزه‌تر شدن می‌تونین از آردش یک مقدار کم کنین و بجاش آرد نخودچی بزنین.

نظرات