طرز تهیه اش گوجه اردبیل به روش خانم گلاور با لپه

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

طرز تهیه اش گوجه اردبیل مازندرانی فرنگی زنجان خانم گلاور با لپه با رشته بادمجان xvc jidi Ha   i tvk d

آش گوجه فرنگی یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با وبلاگ دنیای من و اینترنت همراه باشید.

سلام دوستان گرامی، صبح اولین روز هفته تون به خیر و شادی. امروز تصمیم داریم به شما عزیزان آش گوجه فرنگی رو آموزش بدیم. آش گوجه فرنگی یکی از آش‌های سنتی خوشمزه و پرطرفدار تبریزیه. این آش انواع مختلفی داره اما موادی مثل برنج، گوجه فرنگی و آبغوره پای ثابت همه اونهاست. تفاوت مهمی که در انواع این آش قابل توجه هست، استفاده از انواع حبوبات و سبزیجاته. پس از شهری به شهر دیگه تفاوت به خاطر نوع خاص سبزیجات و حبوبات مصرفی در آش گوجه است.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۱ پیمانه
نخود۱ پیمانه
سبزی آش۳۰۰ گرم
عصاره گوشت۱ عدد
پیاز۱ عدد متوسط
پوره گوجه فرنگی۵۰۰ گرم
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ۴ قاشق غذاخوری
آب غوره۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری۱ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت آش گوجه

مرحله اول

برای تهیه آش گوجه فرنگی سنتی ابتدا نخود را از شب قبل در یک کاسه آب می خیسانیم، و در صورت امکان دو مرتبه آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا علاوه بر اینکه نفخ نخود گرفته شود، راحت تر نیز پخته شود.

مرحله دوم

در این مرحله نخود را آبکشی می کنیم و به همراه ۴ پیمانه آب و عصاره گوشت داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا نخود بپزد. در همین حین برنج را که از قبل خیسانده ایم به همراه ۳ پیمانه آب داخل یک قابلمه بزرگ می ریزیم.

مرحله سوم

قابلمه برنج را هم روی حرارت قرار می دهیم تا برنج به طور کامل بپزد و شکفته شود. پس از اینکه برنج پخت، سبزی آش را خرد می کنیم و به همراه نخود پخته شده به قابلمه برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزی آش بپزد.

مرحله چهارم

پس از گذشت یک ساعت پوره گوجه فرنگی را به همراه آبغوره، نصف پیاز داغ، مقداری نمک، فلفل سیاه، زردوچوبه و ادویه کاری به قابلمه آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش جا بیفتد. در همین حین نعنا داغ را اماده می کنیم.

مرحله پنجم

نعنا خشک را به همراه کمی روغن داخل یک تابه کوچک می ریزیم و کمی حرارت می دهیم تا رنگ نعنا تغییر کند سپس نصف آنرا داخل آش می ریزیم. در پایان آش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه پیاز داغ و نعناع داغ تزیین می کنیم.


دستور پخت آش گوجه با لپه


مواد لازم:


برنج خیس خورده: 1 پیمانه

لپه خیس خورده: نیم پیمانه

سبزی آش: 500 گرم

نمک، فلفل و زعفران: به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی:600 گرم

آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

آب: به مقدار لازم


طرز تهیه:


لپه و برنج را جداگانه بپزید تا نرم شوند، سپس گوجه فرنگی را با میکسر میکس کرده، به همراه رب گوجه فرنگی کمی تفت دهید، آب لیمو، نمک، فلفل و زعفران را افزوده و تفت دهید. لپه، برنج و مخلوط گوجه فرنگی را با مقدار آب روی حرارت قرار دهید و زمان دهید تا آش غلیظ شود، سپس سبزی آش خرد شده را اضافه کرده و درب ظرف را نگذارید تا آش جا بیافتد.

نکته: می‌توانید به جای گوجه فرنگی از آب گوجه فرنگی استفاده کنید، در این صورت 3 تا 4 پیمانه آب گوجه فرنگی در نیم ساعت آخر به آش اضافه کنید.


طرز تهیه آش دوغ شیرازی ارومیه مازندرانی ترکی اردبیل اصیل کردستان اش دوغ تبریزیها بدون گوشت


آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با روش های بسیار متنوعی پخته می شود. از معروف ترین انواع آش دوغ می توان به آش دوغ شهرهای تبریز ، شیراز ، سرعین ، ارومیه و رشت اشاره کرد. برای مشاهده آموزش درست کردن آش دوغ سنتی و خوشمزه در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش رشته نذری برای 20 نفر دونفره برای 6 نفر برای 10 نفر شمالی برای ۱۰۰نفر

آش رشته یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که بیشتر به عنوان نذری طبخ می شود. این آش خوشمزه را می توانید در روزهای سرد پاییز و زمستان برای خانواده تهیه کنید. برای مشاهده این اموزش در ادامه با مطلب آموزش و دستور طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه همراه باشید.

طرز تهیه آش جو پرک و گندم ساوه ای با سیرابی با عدس ترکیبات آش جو اش جو فوری اش جو برای ۱۰نفر

آش جو یکی از انواع غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که با روش های بسیار متنوعی طبخ می شود. در برخی شهرها این آش خوشمزه را به همراه گوشت یا سیرابی می پزند، البته معمولا آش جو بدون گوشت پخته می شود. برای مشاهده این مطلب در ادامه با طرز تهیه آش جو مجلسی بدون گوشت همراه باشید.

نظرات