طرز تهیه خورش بادمجان

طرز تهیه خورش بادمجان

طرز تهیه خورش بادمجان , خورش قیمه بادمجان , خورش بادمجان , خورشت بادمجان , khoresh bademjan , o va fhnl hk
خورش بادمجانخورش بادمجان یکی از انواع خورش های اصیل ایرانی است که به روش های مختلفی تهیه می شود. این خورش تقریبا شبیه به خورش قیمه سیب زمینی است با این تفاوت که به جای سیب زمینی از بادمجان استفاده می شود.
استفاده از لپه در خورش بادمجان اختیاری است اما توصیه ما این است برای خوش طعم تر شدن و زیباتر شدن خورش خود حتما از لپه هم استفاده کنید. زمانی که این خورش با لپه طبخ می شود با نام خورش قیمه بادمجان شناخته می شود.
با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت بادمجان تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش بادمجان با پارسی دی همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش بادمجان

  • یادمجان قلمی ۶ عدد
  • گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • لپه ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری سر پر
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی
دستور پخت

طرز تهیه خورش بادمجان

برای رفع نفخ و نرم شدن لپه ، آنرا از ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی در یک کاسه پر از آب بخیسانید. ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.
اجازه دهید روغن کمی داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. پس از اینکه پیاز شفاف شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند.
در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. گوشت را باید تا زمانی که به طور کامل سرخ شود تفت دهید. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد لپه ها را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.
تفت دادن را ادامه دهید تا لپه ها هم کمی سرخ شوند سپس چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. در ادامه درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت و لپه با حرارت ملایم بپزند. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.
پس از اینکه روغن داغ شد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر این طعم خورش را خوشمزه تر می کند باعث می شود در پایان کار خورش خوشرنگ تری داشته باشید.
پس از اینکه رب گوجه فرنگی را کمی تفت دادید گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید و آنها را هم کمی تفت دهید سپس در میانه پخت گوشت و لپه ، رب گوجه فرنگی را به همراه گوجه فرنگی به قابلمه خورش اضافه کنید.
در مرحله بعدی باید بادمجان را آماده کنید. برای این منظور بادمجان ها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید سپس مقداری نمک روی بادمجان ها بپاشید تا آب و تلخی بادمجان خارج شود و هنگام سرخ کردن روغن زیادی به خود جذب نکنند.
پس از گذشت ۲۰ دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و بادمجان را سرخ کنید. پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختند بادمجان را به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زعفران دم کرده اضافه کنید.
حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید خورش به روغن انداختن بیفتد. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید. برای طعم دهی به خورش بادمجان می توانید در مراحل پایانی پخت کمی آبغوره اضافه کنید.

نظرات