آموزش طرز تهیه خورش مرغ

آموزش طرز تهیه خورش مرغ

طرز تهیه خورش مرغ , خورش مرغ , خورشت مرغ , o va lvy , khoresh morgh
خورش مرغخورش مرغ یکی از مرسوم ترین خورش های ایرانی است که تقریبا همیشه در کنار زرشک پلو سرو می شود و با نام زرشک پلو با مرغ شناخته می شود. این خورش خوشمزه از غذاهایی محسوب می شود که اگر خوب پخته شود تقریبا همه آنرا می پسندند.
خورش مرغ از محبوب ترین غذاهای مجلسی ایرانی نیز محسوب می شود و در مراسمات مختلف از عزا گرفته تا عروسی سرو می شود. جالب است بدانید گوشت مرغ خواص زیادی دارد که می توانید با تهیه خورشت مرغ از این خواص بهره مند شوید.
برخی افراد دوست دارند این خورش را به صورت خیلی غلیظ و تقریبا بدون آب تهیه کنند که برای این منظور خورش باید بیشتر روی حرارت بماند. اگر دوست دارید از آب مرغ در کنار این خورش خوشمزه بهره ببرید در زمان اضافه کردن آب یک لیوان بیشتر آب اضافه کنید.
با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت مرغ تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش مرغ با پارسی دی همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش مرغ

  • ران یا سینه مرغ ۴ تکه
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • هویج بزرگ ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
دستور پخت

طرز تهیه خورش مرغ

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید سپس یک تابه لبه دار یا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خلال شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.
پس از اینکه پیاز کمی نرم شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند. حرارت زیر تابه را ملایم تر کنید و قطعات مرغ را داخل تابه بچینید. هر طرف هر قطعه مرغ را ۵ دقیقه سرخ کنید.
پس از اینکه مرغ ها به خوبی سرخ شدند هویج را به صورت حلقه ای خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. پس از اینکه هویج را ۲ دقیقه تفت دادید رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود.
سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود که طعم و بوی خامی آن گرفته شود و در پایان پخت خورش روی طعم و عطر غذا تاثیر منفی نگذارد. علاوه بر این مورد سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود رنگ خورش در پایان پخت خوشرنگ تر شود.
پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب آنرا بگذارید تا مرغ به طور کامل مغز پخت شود. حدود یک ساعت زمان نیاز است تا خورش مرغ آماده سرو شود.
در این مدت می توانید سیب زمینی را آماده کنید ، برای این منظور سیب زمینی را به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید و به همراه زرشک پلو سرو کنید.

نظرات