طرز تهیه قنبر پلو مجلسی و بسیار خوشمزه با گوشت قلقلی

طرز تهیه قنبر پلو مجلسی

طرز تهیه قنبر پلو مجلسی

قنبر پلو هم مانند کلم پلوی شیرازی یکی از غذاهای سنتی شیرازی محسوب می شود. این غذا جزو خانواده برنج های مخلوط است که با گوشت چرخ کرده و کشمش تهیه می شود. تفاوت آن با عدس پلو، عدم وجود عدس است. همچنین در قنبر پلو از رب انار و شیره انگور و گردو استفاده شده است که طعم متفاوتی ایجاد می کند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قنبر پلو در ادامه با وبلاگ اینترنت من همراه باشید.

مواد لازم قنبر پلو
گوشت چرخ کرده300 گرم
آرد نخودچی1 قاشق غذا خوری
پیاز3 عدد
کشمش پلویینصف پیمانه
شیره انگور3 قاشق غذا خوری
گردو خرد شده1 پیمانه سر خالی
رب انار4 قاشق غذا خوری
برنج3 پیمانه
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم

طرز تهیه قنبر پلو

 

مرحله اول

در ابتدای کار، 2 تا از پیاز ها را شسته و پوست کنده و رنده ریز می کنیم. در صورت تمایل می توانیم از 1 حبه سیر هم استفاده کنیم. آب اضافی آن را با دست گرفته و با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم. آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کرده و خوب ورز می دهیم.

مرحله دوم

مخلوط را حدود 20 بار به سطح می کوبیم تا خوب ورز بخورد و موقع سرخ شدن ترک نخورد. از مواد به اندازه های خیلی کوچک برداشته و گرد می کنیم. گوشت های قلقلی را درون یخچال به مدت نیم ساعت قرار می دهیم تا منسجم شود.

مرحله سوم

در این مرحله یک تابه را با مقدار کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس گوشت های قلقلی را درون تابه ریخته و سرخ کرده و از تابه خارج می کنیم.

مرحله چهارم

پیاز باقی مانده را شسته و پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. پیاز ها را در همان تابه تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. کشمش و گردو را به آن اضافه کرده و با پیاز تفت می دهیم.

مرحله پنجم

رب انار و شیره انگور را هم اضافه می کنیم و بعد از این که کمی مخلوط شد، گوشت قلقلی ها را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در صورت تمایل می توانیم مانند اکبر جوجه از رب انار ترش استفاده کنیم.

مرحله ششم

برنج را یک ساعت قبل با مقداری نمک خیس می کنیم. سپس قابلمه را آب کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد. برنج را به آب در حال جوش اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

کف برنج را می گیریم. وقتی که برنج نیم پز شد، آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم. کف قابلمه را ته دیگ قرار می دهیم. حالا یک لایه برنج و یک لایه مواد قنبر پلو را روی آن می ریزیم.

مرحله هشتم

این کار را تا آخر ادامه می دهیم تا مواد و برنج تمام شود. در آخر کمی زعفران دم کرده روی برنج می ریزیم و می گذاریم تا دم بکشد. سپس در ظرف مناسب سرو می کنیم.

نظرات