طرز تهیه خورش گردو بادمجان

طرز تهیه خورش گردو بادمجان

طرز تهیه خورش گردو بادمجان , خورش گردو بادمجان , خورشت گردو بادمجان
خورش گردو بادمجانخورش گردو بادمجان یکی از انواع خورش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به خورش فسنجان دارد. جالب است بدانید این خورش یکی از غذاهای معروف شهر سمنان است که برای مجالس مهم و خاص تهیه می شود.
نکته جالب دیگر در مورد این خورش این است که در برخی شهرها آنرا با نام فسنجان بادمجان می شناسند البته قرار دادن این نام برای خورش گردو بادمجان بی ربط نیست چون هم از نظر طعم هم از نظر مواد شباهت بسیار زیادی به خورش فسنجان دارد.
خورشت گردو بادمجان به صورت متداول با گوشت چرخ کرده طبخ می شود ولی در صورتی که می خواهید از گوشت سفید برای تهیه آن استفاده کنید می توانید گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین گوشت چرخ کرده کنید.
با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت گردو بادمجان تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش گردو بادمجان با پارسی دی همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش گردو بادمجان

  • بادمجان متوسط ۴ عدد
  • مغز گردو ۴۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
دستور پخت

طرز تهیه خورش گردو بادمجان

ابتدا مغز گردو را آسیاب یا چرخ کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید و مرتب تفت دهید تا گردو ته نگیرد و به ته قابلمه بچسبد.
اگر گردو بسوزد و ته قابلمه بچسبد باعث تلخ شدن خورش می شود پس در این مرحله باید خیلی مراقب باشید. پس از اینکه گردو را به خوبی تفت دادید یک یا دو لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید تا باعث شوک به گردو شود و روغن موجود در گردو بر اساس این شوک خارج شود.
در مرحله بعد بادمجان ها را پوست بگیرید و داخل آنها را با دقت خالی کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد بادمجان ها را داخل روغن تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند.
در مرحله بعد یکی از پیازها را رنده کنید و به همراه نیمی از گوشت چرخ کرده ، نمک ، فلفل و زردچوبه داخل یک کاسه بریزید و به خوبی ورز دهید تا مایه کوفته منسجم شود سپس مخلوط گوشت را به شکل کوفته قلقلی کوچک به اندازه گردو شکل دهید.
در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد کوفته های قلقلی را داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعدی پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید
سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید
و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شود سپس باقیمانده گوشت چرخ کرده را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شوند.
در مرحله بعد بادمجانها را با مخلوط گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی پر کنید و به آرامی داخل قابلمه ای که گردو در حال جوشیدن است قرار دهید. چند دقیقه بعد کوفته های قلقلی را هم به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد.
حرارت زیر قابلمه خورش باید خیلی کم باشد تا خورش ته نگیرد. ضمن اینکه اگر حرارت زیاد باشد باعث می شود بادمجان ها له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند. برای طعم بهتر خورش می توانید از آب لیمو یا رب انار هم استفاده کنید. در پایان پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نظرات