طرز تهیه خورش کلم بروکلی

طرز تهیه خورش کلم بروکلی

طرز تهیه خورش کلم بروکلی , خورش کلم بروکلی , خورشت کلم بروکلی , khoresh kalam borookli
خورش کلم بروکلیخورش کلم بروکلی یکی از انواع خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است. این خورشت علاوه بر اینکه عطر و طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات با خاصیت مثل کلم بروکلی برای بدن نیز بسیار مفید است.
کلم بروکلی خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص کلم بروکلی می توان به سلامت و جوان سازی پوست ، تقویت کننده مو ، مفید برای کبد چرب ، کنترل فشار خون و چربی خون اشاره کرد.
خورشت کلم بروکلی به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.
با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت کلم بروکلی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش کلم بروکلی با پارسی دی همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش کلم بروکلی

  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • لپه ۱۵۰ گرم
  • کلم بروکلی ۲۵۰  گرم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع و آبلیمو به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
  • ادویه کاری ، پودر سیر و دارچین به اندازه کافی
دستور پخت

طرز تهیه خورش کلم بروکلی

ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. کمی صبر کنید تا روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را داخل قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.
پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و مجددا پیاز را تفت دهید تا با زردچوبه و فلفل سیاه یکدست شود. در همین حین گوشت  را به صورت قیمه ای ( مانند خورشت قیمه) خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.
گوشت را باید تا زمانی که کاملا سرخ شود تفت دهید پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد لپه را که از ۲ ساعت قبل در یک کاسه آب خیسانده اید آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید سپس کمی تفت دهید تا لپه هم سرخ شود.
در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری پودر کاری ، دارچین و پودر سیر به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی خیلی مهم است زیرا این کار باعث می شود که خورش ما در پایان پخت رنگ خوبی بگیرد.
پس از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا لپه و گوشت به طور کامل بپزند. در این مرحله باید کلم بروکلی را آماده کنید ، برای این منظور کلم بروکلی را به قطعات یکدست خرد کنید.
توجه داشته باشید که اگر کلم بروکلی را خیلی ریز خرد کنید در خورش له می شود. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و چند لیوان آب به همراه کمی نمک داخل آن بریزید. پس از اینکه آب به جوش آمد کلم بروکلی را به آن اضافه کنید.
اجازه دهید کلم بروکلی به مدت ۵ دقیقه داخل آب جوش بماند سپس آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی اش برود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد کلم بروکلی را اضافه کنید و کمی تفت دهید.
در مرحله بعدی پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختن کلم بروکلی را به خورش اضافه کنید. برای طعم دهی به خورش مقداری آبلیمو به همراه نمک و ادویه به آن اضافه کنید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خورش جا بیفتد سپس آن را به همراه برنج سرو کنید.

نظرات